zondag 1 juni 2014

Ligfietstestdag HPV Belgium

Vandaag was het voor de 2e keer een ligfietstestdag op het circuit van Peer. Buiten een aantal wedstrijden konden er ook allerlei fietsen getest worden, waaronder ook de nieuwe Strada DF. Reden genoeg om af te zakken, de DF wilde ik nu ook wel eens in het echt bekijken. 


Eenmaal ter plaatse kwam ik een aantal bekenden tegen, die al wat rondjes met de DF hadden gereden en laaiend enthousiast waren : zo snel optrekken, zo'n snelheid, zo licht, echt niet normaal ! Tja, dan moest ik ook maar eens proberen, nietwaar ? Via het handige luikje bovenop zette Ymte de trapas wat beter op afstand en daarna kreeg ik les hoe je in -en uit de DF moet stappen : bovenop de muts gaan ziten, met gestrekte benen naar voren en je zo laten zakken (en omgekeerd uiteraard). Het instapgat is écht stukken kleiner dan wat ik gewoon ben, ik vond een beetje vergelijkbaar met in een kajak stappen. Eenmaal gezeten had ik dezelfde diepte als bij mijn eigen Strada : 2 vingers tussen mijn schouders en de onderkant van de instaprand (het zitje zat onderaan nét niet tegen de bodem). De schouderblokjes meteen verwijderd, de body van de DF is zowieso al smaller en bij mijn eigenste Strada zijn diezelfde blokjes al van het begin verwijderd omdat ik ze in de weg vond zitten. Een stuk minder plaats rondom me, dat natuurlijk wel. In mijn Strada heb ik een pak meer ruimte om me heen. Echt nodig heb ik die ruimte niet, maar dat fietst wel fijner. Ik kan me voorstellen dat dat een kwestie van aanpassen is en dat je zo'n "krappe" body ook wel gewoon kunt worden. 

Daarna een rondje of 3 gereden (helaas met gewone sandalen, ik had beter mijn SPD-sandalen meegebracht) en inderdaad : de DF vertrekt als een speer en ik zat voordat ik het wist al aan 45 km/u. Niet echt spectaculair, sommige anderen hadden al 60 km/u gereden, maar ik vond het hard zat met een fiets die ik niet gewend ben. De kilo's die de DF minder heeft, voel je natuurlijk vooral met het aanzetten. Verder zaten er dunne bandjes onder (ik geloof 23mm) en dat rijdt niet alleen lekker snel, maar ook veel "harder". 
Er zat ook een heel apart spiegeltje op, Ymte zei dat er dat eentje van Zéfal was : 


Het nieuwe prototype van de WAW stond er ook, en die is inderdaad zo mooi als op de fotoos die ik er al van had gezien. Hij stond toevallig naast het huidige model, zodat je de verschillen (lees : de verbeterde afwerking) nog beter kon zien, écht knap. Jammer dat ze bij Fietser.be zo lang gewacht hebben met zulke afwerking, want ik vind het kwa vorm nog steeds één van de mooiste velomobielen : 


Geen proefrit mee gemaakt, maar dat was kennelijk ook niet de bedoeling. Hoeft ook niet, ik wacht wel tot deze WAW in productie wordt genomen, dan wil ik best wel eens proefrijden. 

Dus ... is de DF iets voor mij ? Hmmm, ik denk het niet. Moest ik alleen maar op wegdek kunnen rijden zoals op de wielerpiste, zou ik hem meteen willen, lekker strakke vering en knallen maar. Maar als ik met de DF mijn woon/werkverkeer zou fietsen, dan zou ik er gegarandeerd uitdaveren. Ook denk ik niet dat het gaaszitje dat ik nu in de Strada heb er in past, en iets anders wil ik écht niet. 
De bandenkeuze bij de DF vind ik ook te beperkt. Ik rij nu met 50mm vooraan en 60mm achteraan, dat fietst stukken comfortabeler. Voor mensen die puur voor snelheid gaan (en dat blijkt de meerderheid te zijn), kan ik me voorstellen dat zij wég zijn van de DF. Voor mij persoonlijk is de gewone Strada toch praktischer. Op de handige luikjes bovenop en achteraan voor het onderhoud na dan toch ;-)

Er gebeuren de laatste tijd mooie dingen in velomobielland : de Strada DF, er komt een 4-wieler van Velomobiel.nl, de Velotilt van Wim Schermer zal binnenkort gaan rijden, een vernieuwde WAW .... Het worden écht interessante tijden voor velonauten :-) !

Geen opmerkingen: